duminică, 31 iulie 2011

Notele lui Nichita Stănescu asupra căldurii şi ideii de căldură


VAN MORRISON - TELL ME SOMETHING WHAT I DON'T KNOW


I

Ne gândim cu o oarecare răceală, dar nu total excluşi din metafore. 



II

Căldura poate proveni din întâlnirea a două entităţi de aceeaşi natură, lovindu-se pe aceeaşi linie de forţă, însă în sens reciproc contrar. Căldura şi frigul nu sunt contradictorii, contradicţia presupune naturi diferite. 



III

Forma maximă a căldurii este explozia. În poezie explozia este o îmbăţişare a contrariilor.



IV

Frigul este forma cea mai lentă a căldurii. Frigul şi căldura nu sunt stări antagonice, pentru că sunt de aceeaşi natură, deci se deosebesc numai gradual. În poezie frigul este rege peste trecut. În poezie memoria cuprinsă de trecut e hieratică şi măreaţă. Frigul neagă speranţa şi pregăteşte un pat etern tragediei. 



V

O  entitate fără impact cu o altă entitate este în afara oricărei forme a căldurii. În înţelegere estetică ea este destin şi tragedie. 



VI

Căldura nu poate fi concepută (concret sau abstract) în afara mişcărilor interioare ale unor elemente de aceeaşi natură, ale unor idei de aceeaşi natură, ale unor sentimente de aceeaşi natură. 



VII

Două sau mai multe entităţi, idei, sentimente - care nu sunt de aceeaşi natură - nu se pot întâlni, pentru că diferă natura mişcării lor, precum şi natura direcţiei mişcării lor, deci nu pot stârni grade ale căldurii. 



VIII

Numai întâlnirea lui 1 cu 1 în direcţia contrară poate stârni căldura abstractă. 1 întâlnindu-se cu un cuvânt sau cu orice altceva, în natura sa, nu poate stârni căldură. 



IX

Căldura reprezintă şi este anularea, moartea reciprocă a două entităţi, sentimente, idei - de aceeaşi natură, însă cu sens contrar. Ea nu poate fi recuperată decât de entităţi identice celor care au degajat-o. Frigul absolut semnifică cea mai lentă destrămare a sentimentelor. 



X

Modelul primar, arhetipul cuvântului, este explozia (ţipătul). Astfel înţelegem cuvântul care creează. Însăşi explozia este cuvânt, ciudată participare a auzului devenit conştiinţă. Auzul este simţul cel mai primar. Se poate auzi şi cu mâna sau cu orice parte a corpului, prin percepţia vibraţiei. Auzul este un sistem de referinţă intermediar al căldurii. 



XI

Căldura este gândire cerească.

SO, "APROPIE-TE ALERGÂND DE CEL CARE STRIGĂ!"


NICHITA STĂNESCU - FIZIOLOGIA POEZIEI -  Note asupra căldurii şi ideii de căldură  





VAN MORRISON - THE HEALING GAME

Here I am again
Back on the corner again
Back where I belong
Where I've always been
Everything the same
It don't ever change
I'm back on the corner again
In the healing game

Down those ancient streets
Down those ancient roads
Where nobody knows
Where nobody goes
I'm back on the corner again
Where I've always been
Never been away
From the healing game

Where the choirboys sing
Where I've always been
Sing the song with soul
Baby don't you know
We can let it roll
On the saxophone
Back street Jelly Roll
In the healing game

Where the homeboys sing
Sing their songs of praise
'Bout their golden days
In the healing game

Sing it out loud
Sing it in your name
Sing it like you're proud
Sing the healing game
Sing it out loud
Sing it in your name
Sing it like you're proud
Sing the healing game

Sing the healing game
Sing the healing game
Sing it in your name


"Sufletul omenesc, spune Claudel, este ceva capabil sã ia foc. Si totusi el nu este fãcut decât pentru aceasta. Focul acesta poartã un nume, se cheamã bucuria sau mai exact entuziasmul, pentru cã vine de la Dumnezeu. Acest foc îl invitã pe om sã-si trãiascã drama vietii în toatã intensitatea ei si sã converteascã orice experientã - cãlãtorii, întâlniri, succese, esecuri, iubire-pasiune, cãsãtorie - în ocazie de a se maturiza. ... Deviza acestei bucurii? Nu împiedica muzica. Nu împiedica, sub nici un pretext, sã se împlineascã muzica vietii tale."Emmanuel Godo - Paul Claudel, la vie au risque de la joie
http://www.ceruldinnoi.ro/pages/Aforisme.htm

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu