sâmbătă, 5 mai 2012

ECCLESIASTUL IN VERSURI




1. Aşa grăit-a vechiul Qoheleth,
Fiul lui David, regele poet,
El însuşi rege în Ierusalim.

2. Aşa grăit-a : Havel Havalim !
El, Qoheleth, Ecclesiastul, spune,
În necuprinsa lui înţelepciune :
Deşertăciune-i tot. Deşertăciune !

3. Într-adevăr, cu ce se-alege oare
Sărmanul ins din truda lui sub soare ?
Ce foloseşte omul scos din lut
Trudind o viaţă-ntreagă neştiut ?

4. Trec generaţii, una câte una,
Şi vin şi trec şi trec şi vin întruna.
Pământul doar rămâne-ntotdeauna.

5. Răsare astrul zilei. Şi apune.
Goneşte din genune în genune,
Spre locul unde iar o să apară
A doua zi. Când va apune iară.

6. Şi vântul. Ghem de vaier şi suspine,
Se-ndreaptă către miazăzi, revine,
Urcă spre nord, se-ntoarce, dă târcoale
La nesfârşit prin cercurile sale.

7. Se varsă-n mări zăpada iernii toată,
Dar marea nu se umple niciodată.
Pâraie, fluvii, picurii din ciuturi
Vâslesc, ca nişte stoluri verzi de fluturi,
La locul lor dintâi, la începuturi.

*
8. Istovitor e totul. Graiul gurii
Nu poate prinde freamătul făpturii,
Atât de mult se zbuciumă şi-asudă
Foşgăitoarea lumilor armadă.
Nu pridideşte ochiul să tot vadă
Şi-auzul nu se satură s-audă.

9. Ce-a fost cândva n-o să mai fie oare ?
Ce s-a-ntâmplat cândva nu va mai fi ?
Ba da. Se-ntorc cu toatele-ntr-o zi.
Încât conchid: Nimic nu-i nou sub soare.

10.Dacă vreun glas îmi susură-n ureche
Vorbind de-un lucru nou, nici nu-l ascult.
Acel ceva a fost demult, demult,
Ne-a precedat, din veac, în vremea veche.

11.Cei care au trăit mai înainte
Uitaţi sunt azi. Şi-aidoma vor fi
În veci de veci ai oamenilor fii.
Toţi cei de-acum şi cei ce vor veni.
Urmaşii lor nu-i vor mai pomeni,
Căci nu există-aducere-aminte.

*
12.Eu rege-am fost cândva în Israel.
Eu, Qoheleth, cândva-n Ierusalim.

13.Şi am hrănit în inimă un ţel:
Să-ncerc a înţelege în vreun fel
Această lume-n care vieţuim
(Un chin cumplit, pe care Elohim
Ni-l dă, să ne strivească întru el ).

14.Am cercetat, cu sârg şi cu sudoare,
Tot ce-mplinim şi nu-mplinim sub soare.
Am cercetat. Şi iată, toate sunt
Deşertăciuni. Şi goană după vânt.

15.În van te lamentezi şi te nedumeri.
Nu poţi să-ndrepţi ce-i strâmb din şold sau umeri
Şi ce lipseşte n-ai să ştii să numeri.

16.Rostit-am deci în inima-mi, zicând:
Aici în Iebus n-a domnit nicicând
Un împărat care să poată spune
Că m-ar întrece în înţelepciune.

17.Şi-am vrut cu de-amănuntul a pricepe
Înţelepciunea când şi unde-ncepe,
Să descifrez ce sunt, ce-au fost să fie
Prostie, cunoştinţă, nebunie.
Şi-am înţeles că-atare gânduri sunt
Tot vanităţi. Şi goană după vânt ;

18.Că-n bogăţia-nţelepciunii zace
(Precum un hoit uscat în carapace)
Amărăciunea neputinţei tale.
Ieşire nu-i. Nu este nicio cale.
Multă-i ştiinţa? Multă-i şi durerea.
Aceasta ţi-e averea. Şi puterea.

II
1.I-am zis inimii mele : Spre plăcere
Îndreaptă-te. Şi veselie cere.
Şi ia de la viaţă cele bune.
Dar vai: şi-acestea-s tot deşertăciune !

2.Numit-am astfel râsul nebunie.
Şi voioşia ? Ce-mi mai spune mie...

3.Apoi am cugetat : În desfătare
Şi-n vin scălda-voi carnea-mi muritoare,
În timp ce inimii îi voi impune
Să bată doar în ritm de-nţelepciune,
Lucidă şi atentă, scrutătoare,
Spre-a observa prostia cât de mare-i
Şi ce e nimerit să întreprindă
Sub soare omenimea suferindă.

4.Făcut-am lucruri strălucite : Case,
Sădit-am vii întinse, tămâioase,

5.Grădini, dumbrăvi. Şi am plantat în ele
Pomi roditori, cu fructe mari şi grele.

6.Săpat-am iazuri, lacuri, rezervoare,
Să ud copacii doldora de floare.

7.La mine-n curte, robii, servitorii
Şi-au înmulţit şi şi-au crescut feciorii,
Avut-am oi nenumărate, vite
Ce-acopereau pământul sub copite.
I-am depăşit, prin marea lor mulţime,
Pe toţi acei care, din străvechime,
Te-au cârmuit cândva, Ierusalime.

8.Argint şi aur. Regii şi satrapii
Săltau în jurul meu cum saltă ţapii.
Adus-am cântăreţi şi cântăreţe,
Să-mi legene auzul la ospeţe,
Şi-a oamenilor vană dezmierdare
Nădăjduind delicii şi uitare :
O soaţă mi-am adus. Şi ţiitoare.

9.Am fost măreţ. Pe toţi i-am întrecut.
Pe toţi care tronat-au în trecut,
Fie că-i ştim, fie că nu-i mai ştim,
Aici în Iebus, în Ierusalim.
Dar nu m-am rătăcit de prea mult bine –
Credeam că-nţelepciunea-i lângă mine.

10.Tot ce poftit-au ochii, au primit.
Şi inima, la fel. S-a-mpodobit
Din munca mea. Le-am dat tot ce-au dorit.
Totu-i plătit. Şi totul e de-a gata.
Eu am muncit, tot eu am irosit :
Aceasta mi-a fost partea. Şi răsplata.

*
11.Şi iată, m-am uitat cu luareaminte
La tot ce făurisem mai-nainte,
La toată truda mea covârşitoare.
Privit-am iubitor, ca un părinte,
Dar vechiul gând mi-a încolţit în minte :
Deşertăciune-i truda. Şi vânare
De vânt. Şi fără niciun rost sub soare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu