miercuri, 6 iunie 2012


barierele productiei creative
Se consideră că acestea sunt de trei tipuri: a) „perceptive”, provocând dificultăti în: delimitarea problemelor, generalizarea problemelor, definirea termenilor; utilizarea mai multor sensuri în observare; sesizarea de relatii îndepărtate; investigarea faptelor evidente; distingerea cauzei de efect. b) blocaje „culturale”, conformismul; supraevaluarea competitiei sau a cooperării;suprageneralizări; prea mare încredere în ratiune şi logică; tendinta de a urma principii frenatoare ca:„nu este politicos a te îndoi de orice”, „să fim practici şi economici în toate”, „intrarea în fantezie înseamnă părăsirea adevărului”, „tot sau nimic”; încrederea totală în statistici; prea multe sau preaputine cunoştinte în domeniu. c) blocaje „emotionale”: teama de a greşi; fixarea la prima idee ce vine în minte; lipsa trebuintei de a pune în lucru ideea găsită; teama de aprecierea colegilor; rigiditatea gândirii; dorinta de a rezolva repede.

obiectivarea (depăşireablocajelor afective



Operaii care activează gândirea creatoare
: 9) operaii de facilitare (mobilizarea şirestructurarea experienelor relevante pentru problema de rezolvat; organizarea optimă a schemelor operaiilor de rutină; rezolvarea de probleme atrăgătoare; 10) procedee tactice (învingerea stereotipieişi a blocajelor afective, modelarea obiectuală a produsului realizat şi corectarea lui finală); 11) operaiide intensificare (abordare repetată cu şi fără considerarea încercărilor precedente de rezolvare,folosirea influenei sociale, întărirea imaginaiei).În „algoritmul” lui G.Polya găsim componente similare.O serie de sugestii pentru o metodologie a instruciei creative le dă
studiul procesului creativca un gen specific de dezvoltare a raporturilor obiect – subiect în situaii-problemă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu